11 October, 2011

Cara Guna DIVERGENCE

Teknik divergence ni aku dapat tahu dari CD Bill Williams. Oh, bukan Bill Williams penyanyi ye, tapi otai gaban dalam trading. Sistemnya ada dalam MT4

Baiklah, ada rakan trader aku cakap, divergence ni untuk bagi profit sikit je bolehlah. Tapi pada pandangan aku yang baby ni, aku rasa.. DIVERGENCE ni lah teknik paling pentinggggg dalam forex trading. .... sebab?? ..... sebab daripada semua buku-buku forex yang aku kaji, termasuk Trading Chaos, Merdekarama, Brain Trend, ..... kaedah divergence adalah salah satu aspek penting dalam ttrading mereka. Malah trader frofesional macam Bill William pun guna divergence 

Sekurang-kurangnya, aku akan yakin dengan entry yang aku buat, kalau aku buat entry based on divergence. Amat jarang aku rugi kalau entry betul, based on divergence nih. Ini di sebabkan selepas aku baca teknik forex sebenar yang otai trader guna

Tak mau panjang cerita. Jom kita tengok, macam mana dan apa itu Divergence. Chart di bawah ialah GBPJPY untuk minggu lepas. Bukan minggu depan, sebabnya.. dalam sehari dua (Sabtu dan Ahad) ialah market tutup..jadi kita tak tau apa nak jadi pada minggu depan selepas market buka.

So, post ini, aku cuma nak tunjuk divergence. Divergence ialah, slope antara harga dan indicator. Macam mana nak spot? Tengok garisan putih di price dan indicator. Kalau garisan pada price tu duk di bawah, maka di indicator pun.. garisan tu duk kat bawah jugak. Faham? Dan perhatikan indicator, bar pada Awesome Oscillator (AO) bertukar hijau.. cantik dah tu kalau nak buat entry untuk buy.


Di bawah ni pula chart EURUSD, ada dua jenis DIVERGENCE dalam chart EURUSD dan pada pandangan aku, sangat elok untuk kita sell pada minggu depan.



Nampak tak di EURUSD tu ada dua jenis divergence?
  • Hidden divergence - menunjukkan trend berterusan (price turun kejap untuk retracement pastu naik balik)
  • Regular divergence – trend menaik atau menurun dah habis gas dan akan beralih arah.
Tapi, aku tak guna divergence ni untuk buat entry. Guna divergence ni untuk tahu, samada trend masih berterusan, ataupun.. trend akan berubah.

Indicator apa yang sesuai digunakan untuk spot divergence ni? Tepuk dada, tanya selera. Mana-mana indicator oscillator yang kamu rasa selesa guna, guna aje. CCI ke, MACD ke, RSI ke.. tapi aku lagi suka guna Awesome Oscillator. Semua indicator forex yang aku sebut ni ialah default indicator yang dah ready dan FREE ada dalam metatrader 4.

Satu lagi sebab aku suka divergence ini ialah kerana aku pernah dapat ratusan pips dengan  sekali trade selepas aku guna pengetahuan divergence untuk kuasa ini teknik forex sebenar. sila Klik pada TEKNIK FOREX SEBENAR untuk lebih lanjut.


No comments:

Post a Comment