22 June, 2010

EMAIL DARI SAHABAT ..... LAMPU AJAIB DATANG MENJENGAH

Masih ingatkah akan LAMPU AJAIB. Bukan maksudnya lampu yang boleh buat silap mata sebab dia ajaib .... maksud saya bloger LAMPU AJAIB telah datang berkunjung ke blog ini ..... dan telah pun mengemelkan kepada saya sesuatu yang saya katakan amat berharga untuk kita baca dan ambil belajar.

 Mengapa kita perlu ambil belajar ..... ada 2 sebab

1. Lampu Ajaib telah beri satu ebook yang ditulis oleh Bill William. Siapa Bill ni ???? Kalau nak tahu ... dia adalah orang yang mencipta indikator William dalam MT4. Kalau tak percaya ... buka MT4 anda dan cuba cari indikator tu ....dah pun tersedia ada.

2. Selalunya .... orang yang boleh buat indi kator dan ia diperakui dalam sistem .... adalah orang yang betul-betul kenal market forex dan ribut (chaos) di dalam nya .... so ..... kalau dia tulis buku .... persepsi apa yang dia tulis selalunya amat accurate dan variability nya adalah tinggi.

Maka itu .... mai lah kita pakat-pakat download dan baca buku ni untuk ambil belajar ........ dan memanjangkan amal jariah yang Lampu Ajaib mualai.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~


Assalamualaikum kawan,,

          Diharapkan sihat & bagus semuanya,,Alhamdulillah,,
         
Kalau saudara jenguk pada blog yg bertajuk 'Strategi 7 Bar',,pada komen di bawahnya ada saya sertakan satu e-book link bertajuk Trading Chaos: Applying Expert Techniques to Maximize Your  Profits '(clik untuk download) ,oleh Bill William,orang yg mencipta indikator William dalam MT4,

Saya cuma ingin berkongsi apa yg telah saya pelajari & garap dari e-book yg nampaknya tak seberapa & terlalu biasa sangat itu,,Setelah lebih kurang 3 tahun berforex,mula-mula saya dapat e-book tu dulu pun,agak berbulan saya biarkan ia berlapuk dalam hard disk,,tapi semuanya bertukar apabila saya terpanggil utk membaca isi kandungannya,,

Tiba-tiba persepsi & pemahaman saya tentang dunia trading bertukar dgn agak drastik,,Kali pertama membacanya,saya mula jadik melekat sehinggakan terus saya print,jadikan buku & baca helaian demi helaian dari kulit ke kulit,,Lalu, saya ambil keputusan utk menghentikan aktiviti trading saya buat sementara utk habiskan membaca & study. Terlalu jelas jadiknya 'life' saya sebagai trader sebelum ini adalah seperti orang yg menggunakan peta yg salah utk perjalanan yg dimulai & sedang dilalui,tak heranlah kalau saya tak sampai-sampai ke tempat hendak dituju,,Saya mula sedar akan betapa banyak masa,tenaga & wang yg telah saya habiskan dgn menggunakan peta trading yg salah selama ini,,Nilai sebenar buku ini kalau hendak dibeli di KLCC memang agak mahal,tapi dunia cyber memudahkan segalanya,,296 mukasurat semuanya,,taklah tebal sangat,,Free pulak tu,,Sebab 'free' inilah juga yg membuatkan saya agak lambat utk menjenguknya,,yalah,mana taknya,tanggapan kita kalau benda 'free' ni,kurang lah umphnya,,tapi,,ternyata berkenaan buku ini,saya saangaat salah,,

Ketika saya habis membaca kali pertama,saya terlalu tidak sabar utk mempraktikkan,& terbukti, prestasi trading saya memberikan satu pengalaman yg tak pernah saya rasa sebelumnya,,keyakinan pada position yg dibuka agak tinggi,,tak pernah sebelumnya saya dapat merasa float positif dalam tempoh masa yg agak lama,,300-500 pips dgn 1 lot buka,kadang-kadang sehingga seminggu,macam tak percaya bila tengok duit semakin bertambah positif,,Hampir setiap minggu,konsisten, saya keluarkan duit profit USD300-500 dgn bermodalkan 1 lot 1 USD,,menggunakan hanya USD500 di dalam akaun trading mikro saya,,Saya tak tipu,,inilah pengalaman sebenar saya,,

Tapi pemahaman selepas bacaan pertama ternyata masih kurang mantap,,kadang-kala agak slow utk menganalisa chart,,lalu saya ambil keputusan utk baca kali kedua,,Kali ini ternyata timbul satu-persatu kaedah yg cuba di nyatakan dgn lebih terang & dapat lebih faham,,Memang puashati & berbaloi,,Inilah blueprint yg tak ternilai dalam kepala saya yg bakal saya turunkan kpd anak-anak utk bertrading di masa akan datang,,Coba lah,,baca lah & fahamkan,,anda akan rasa seperti apa yg saya rasa,,InsyaAllah,,   Tak terniat pun dalam diri saya utk bermegah-megah atau kecoh-kecoh dgn apa yg saya ada,,niat saya cuma satu,,utk berkongsi konsep & ilmu yg betul tentang trading,,saya tak mahu ramai lagi jadik mangsa dgn dunia forex yg kejam & tak mengenal mangsa ni,,biar orang lain tak perlu melalui apa yg dah saya rasa,seperti orang sesat yg menghabiskan masa berpusing-pusing dalam cycle yg salah atau menggunakan pedoman yg salah,,sekian,,semoga saudara mencoba,,bacalah,,pinta saya hanya satu,,cobalah baca,walaupun terpaksa ambil masa yg lama,,habiskan baca walaupun sekali,,Terima kasih,,

No comments:

Post a Comment