18 November, 2009

MENGAPA WAKTU TRADE ITU PENTING?



Sebagai pedangang matawang, anda perlu tahu masa yang terbaik untuk anda buat trade

Cuba anda bayangkan anda adalah antara jutaan pelancong dari serata dunia yang ingin melancong . Lazimnya kebanyakan penerbangan antarabangsa yang jauh akan tiba di kota-kota besar pada awal pagi.

Setibanya anda dan jutaan pelancong lain dari perlagai airport masuk ke exp:(London) apakah perkara utama yang akan anda lakukan ?

ya, sudah tentu anda akan menukarkan wang yang anda bawa (selalunya semua pelancong akan membawa US Dollar jika pergi ke mana-mana destinasi antarabangsa ) dari USD ke GBP ( Great Britain Pound ). Ini bermakna anda menjual USD yang anda bawa dan kemudian membeli GBP.

Apabila waktu pagi bermula di Britain, pengimport serta pengeksport melalui kargo udara dan laut juga akan membuat tukaran wang yang serupa juga apabila membuat urusan di Britain. Lazimnya, transaksi mereka ini adalah melalui bank-bank dan mencecah berbillion US dolar sehari !.

Penjualan besar-besaran USD dan pembelian besar-besaran GBP oleh anda dan jutaan pelancong lain serta pedagang-pedagang antarabangsa ( pengimport dan pengeksport )dan pelbagai institusi lain tentunya akan menyebabkan USD menjadi murah ( jatuh ) dan GBP menjadi kukuh ( naik harga ).

Semuanya ini berlaku paling aktif BERMULA jam 8.30 pagi di Britain atau bersamaan jam 3.00 petang waktu Malaysia. Ianya juga lebih dikenali sebagai LONDON OPEN.London Open bermaksud waktu di mana bank-bank dan institusi kewangan lain di London memulakan operasi mereka dan tukaran matawang asing mula diurusniagakan dengan banyaknya.

Ini adalah waktu yang terbaik untuk anda " TRADE " atau berdagang pair yang berkaitan GBP atau matawang Eropah yang lain. Sewaktu London Open, lazimnya pasangan GBP/USD akan naik tinggi kerana GBP mengukuh dan USD melemah akibat jualan atau tukaran yang banyak seperti yang di sebutkan tadi.

Apabila waktu menghampiri 1 petang di Britain, urusniaga GBP/USD semakin perlahan.Pada waktu ini, waktu di US adalah jam 8.00 pagi . Bank-bank di US mula dibuka, pelancong mula masuk dan menukar wang mereka ke USD ( membeli USD ).

Iaitu perkara yang sama seperti yang berlaku di Britain pada awal pagi. Ini akan menyebabkan USD menjadi kukuh. tahukah anda jam berapakah waktu di Malaysia jika waktu di US jam 8.00 pagi ? Ya waktu di Malaysia adalah jam 8.00 malam !.Ini adalah waktu yang terbaik untuk berdagang selepas anda menunaikan solat isyak untuk trade pair yang berkaitan dengan USD !)

Diharap dengan contoh mudah ini, sahabat-sahabat di eejam.blogspot.com mendapat sedikit gambaran tentang waktu yang sesuai untuk trade atau berdagang FOREX.

No comments:

Post a Comment