08 December, 2009

ANDA MAHU BERJAYA atau ANDA TAk NAK GAGAL



Nak berjaya atau tak nak gagal. Ya .... kalau anda perhatikan dan meneliti ungkapan di atas, anda akan dapati tiapa apa-apa perbezaan maksud yang tersirat. Orang berusaha untuk berjaya kerana tidak hendak gagal. Begitu juga orang berusaha untuk jangan buat kegagalan kenana nak berjaya. Bagi anda yang melihat ungkapan itu tiada apa-apa berbezaan ..... saya selaku penulis artikal ini TIDAK BERSETUJU dengan anda.

Ada sejarah ... sejarah bagaimana ungkapan "Nak Berjaya vs Tak Nak Gagal" ini mula-mula saya kenali. Dalam sejarah pembelajaran saya sejak dari sekolah rendah hingga menengah, saya bukanlah orang yang cemrlang. Mula-mula masuk kelas darjah satu , cikgu tempatkan saya di kelas yang paling corot, kelas untuk murid-murid KIA2M (sapa cikgu dia taulah ni). Saya tau yang saya ni bodoh. So... kalau dah pun bodoh, usaha macammana pun dok bodoh jugak. Kerja sekolah selalu tak buat. Ulangkaji dan baca buku jaunh sekali. Selalu kena marah dengan cikgu.

Tetiba bila masuk darjah 3, cikgu pindahkan ke kelas yang ke-2 terbaik dalah darjah. Wahhhhhh .... terkejut dan terlompong. Apa pasal? Sebab selalu score BM markahnya tidak kurang dari 80 sejak darjah satu. Subjek lain ialah dalam lingkungan 60-70 markah, tidak termasuk Matematik, Bahasa Inggeris dan Agama (lemah jawi). Emak ucapkan tahniah. Tapi hati aku kecut betul .... apasal .... sebab kalau duduk dalam kelas yang lama itu, asyik dirotan guru lantaran tak pernah siapkan kerja sekolah. Bila naik ke kelas pandai sikit, terlepas lah dari cikgu yang garang tu yang asyi rotan aku. Kelas baru ni baik-baik cikgunya, cikgu yang baik ialah Cikgu BM dan Cikgu Agama.


Kerana takut kat dua orang cikgu itu, setiap hari aku siapkan kerja sekolah BM sebelum masuk tidur. Dah jadi rajin sikit je .... takut kot-kot dihantar kembali ke kelas lama. Nanti kena dengan cikgu garang tu lagi.

Sejak hari itu aku bersikap rajin sikit supaya tak masuk lagi kelas lama tu. Mindset aku pada ketika itu ialah  "TAK NAK GAGAL". Kalau gagal, kena masuk kelas asal semula. Dalam kelas baru ada 40 murid. Kedudukan aku ialah ke-40. Kalau purata markah aku tak naik, ada kebarangkalian kena turun kelas..... takut benar akau pada cikgu tu. Cikgu Halim namanya. Itu tahun 1983.

Pada tahun 2007, aku mula mengenali forex ... beli ebook forex berlatih hingga setahun sehingga masuk kusus KuasaForex kelolaan Nasir Yaacob. Aku letak mindset aku NAK BERJAYA.Maka berusahalah aku pada setiap hari memahami bagaimana nak menggunakan KuasaForex (sebenarnya ia Sistem Isakas yang dicipta oleh Bro Zeman). Bila dah rasa boleh kot ..... dah tau boleh buat profit, cuba masuk ke real akaun.

Mula saja dengan real, lihat selalu floating, dah menggelabah. terus close. Maka setiap hari akaun aku ada rugi dan ada untung. Rugi mengatasi untung. Maka aku stop buat trading dengan akaun real, dan kembali ke demo. Buat semula muhasabah kendiri (self reflection), apa sebab aku menggelabah banyak sangat bila trade real. Kalau di biarkan akaun float, boleh profit. Margin cukup untuk tahan float setakan 400 pips. Tapi gelabah punya fasal, aku close awal dengan negative .....

Bila dah begitu .... aku teringat kembali ayat ini ..... ANDA MAHU BERJAYA ATAU ANDA TAK NAK GAGAL. Makna nya cukup tersirat. Akan aku huraikan dalam artikel selanjutnya akan falsafah ini dan bagaimana kaitannya dalam pelajaran forex kita.




No comments:

Post a Comment