17 February, 2012

Bila Waktu Nak Guna WISEMAN 1 dan WISEMAN 3

Wiseman 1 adalah lawan trend. Kalau nak guna W1 ni sebagai teknik awal masuk ... nak makan pips banyak la konon .... kena mahir New Trading Dimension dulu.

Bila dah mahir dengan New Trading Dimension punya pendekatan, baru boleh turun ke W1. New Trading Dimension punya pendekatan bermula dengan Wiseman 3. Means ia adalah Fractal Breakout teknik.



Ha ......... kalau macam kat bawah ni baru boleh makan pips besar kalau guna W1.

Namun yang perlu aku pesan buat diri sendiri untuk masa depan ialah Wiseman 1 elok digunakan kalau aku guna TF yang besar. Long time punya trade sepeerti 4H atau 1Day punya TF.

Kalau guna time frame 1H ataupun 30M, elok tumpukan Wiseman 3 je la ....

Itu lah setakat ini yang aku dapat. Tak payah dok gegalak nak guna W1 yang konon-kononnya nak makan pips besar. Setakat Wiseman 3 pun dah banyak dah makan pips.

Kalau guna Wiseman 3, seelok-elok waktu trade ialah hari RABU dan KHAMIS saja. Masuk depan komputer pukul 8.00 malam. Waktu lain aku kan kerja .... pair EU je.

kalau lah aku dapat disiplinkan diri dengan peraturan ni ..... setakat ni, dari 87 usd dah jadi 120 usd. pips 1 = 10 sen. Untung tu kira dari Mei-11 hingga Jun-11. Termasuk juga lost dan bagi makan kat broker. Kira pi dan kira mai ........ setakat itulah untung nya.

Kalau mengira jumlah pips yang dapat sebulan ... tidak ditolak pips yang lost ... kira -kira boleh dapat 200 - 300 pips sebulan senang-senang je boleh dapat.

Itu kira rekod pencapaian  terbesar pips yang aku boleh kuasai setakat ini. Tu pun senang-je. Kalau 1 pip = 1usd, 200 dah ada 200 usd. Tukar dalam RM dah jadi 600 ratus sebulan. Lumayan tu. Itulah tanda nya kena maintain.

No comments:

Post a Comment