27 October, 2009

Melatih Diri Menjadi Trader Yang Berdisiplin

Tidak seorang pun bayi yang lahir terus mempunyai kebolehan seperti mana orang dewasa. Kalaupun ada, beliau itu adalah Nabi Isa a.s bilamana di beri mukjizat boleh bercakap ketika umur masih bayi.

Selain itu, kita semua perlu menjalani proses pembelajaran.

Ya...proses pembelajaran. Kita adalah kita sekarang ini merupakan buah yang terhasil dari pohon pembelajaran yang kita semai.

Melatih diri menjadi forex trader juga adalah suatu proses pembelajaran. Hanya mereka yang berlatih dengan disiplin sahaja yang akhirnya berjaya menjadi peniaga forex yang berjaya.

Perlu diingatkan bahawa MENJADI PEMOREX YANG BERJAYA perlukan melatih diri dengan disiplin. Urusniaga forex amat kejam, penuh dengan risiko. Kesilapan adalah bala yang akan memusnahkan.

Kita umpamakan masuk bidang forex ini seperti memasuki hutan belantara yang amat luas dan tebal, dipenuhi dengan kebuasan binatang serta hantu yang berkeliaran. Kita tidak tahu apa bahaya dan risikonya kalau kita masuk tanpa ilmu. Tapi, kita tahu yang kat dalam hutan itu ada emas yang amat berharga. Kalau kita tebas sikit-sikit semak samun hutan itu, akhirnya lambat laun kita akan jumpa lombong emas yang amat banyak.

Guru forex saya ialah Bro. WHA928 (pereka Sistem Merdekarama). Tak lah berguru secara berdepan. Tapi berguru secara conferense Skype. Sebelum terjumpa room chat beliau, aku ambil kursus forex di KL bersama Nasir Yaacob Kuasaforex. Dengan Nasir, aku belajar cara trade, tadi buka cara nak latih disiplin trading, sehinggalah terjumpa Merdekarama pada suatu malam yang hening.

Ni .... aku nak perturunkan kata-kata ajaib bro WHA928 untuk tatapan dan renungan kita bersama:


Banyak yang aku pelajari semasa conference. Nantilah aku ceritakan satu persatu untuk meriwayatkan riwayat hidup anak padang pelimau ini dalam mendalami forex.

Aku bukan otai forex. Hanya sebenarnya seorang newbie yang tak mahu kalah dengan lost.

Catatan ini adalah menjadi riwayat kisah bagaimana aku belajar sehingga faham bagaimana nak berforex (belum masuk forex lagi, baru buat demo) dengan berdisiplin.

Ya Allah Ya Kareem ... berkatilah usaha ku ini untuk dunia dan akhirat . Juga ku doakan kebahgiaan kepada bro WHA928

Amin

No comments:

Post a Comment