23 September, 2010

Orang Berbudi .... Kita Perlu Berbahasa ...



Memahami forex dengan peta yang betul amat lah banyak jigsaw nya.

Dalam lliku-liku mempelajari forex ni .... banyak yang kulalui pengalaman demi pengalaman. Kena tipu dan juga tertipu. Tertipu sebab tidak percaya kepada diri sendiri dan ilomu yang masih mentah.

Terima kasih pada beberapa individu yang aku kenal, yang hanya perkenal diri melalui chatting dan email, yang banyak menunjuk jalan kepada ku.

Aku ingin menulis lagi .... dan lagi ... supaya puzzle dan jigsaw dalam kepala otak ini bercantun dan terjawab.

Aku mulai dengan contemplation kepada apa yang aku lalui selama belajar forex ini ... yang dah makan 3 tahun .... untung tarak ... margin call ada la ..

Mula-mula ....belajar forex dari Ustaz Sobri Group. Ada laman sembang kata dia scam. Scam ...scam pun .... ada sesautu yang aku dapat ambil belajar. ... itulah OHLC atau Open-High-Low-Close. Ia adalah teknik untuk menggunakan candlestik untuk mengetahui market trend. Kalau maket price hari ini ditutup lebih rendah dari semalam, maka market adalah nak ke downtrend. Kalau closed lebih tinggi dari semalam, market akan ke arah uptrend. Time frame guna daily untuk petunjuk dan TF15 untuk ambil position.


Itulah langkah pertama ..... di mana maklumat ini mempuzzle kan aku beberapa lama. Aku buat rugi. Dia buat untung. Dah tu .... mana yang tak kena??? Ada lah lagi beberapa jigsaw yang aku tak dapat nak tul;is kat sini sebab ia hanya terpampang dalam minda aku .... BM aku lemah, tak pandailah den nak elaborate ...

yang aku dapat dari pengalaman dia atas ialah ..... (i) action price dalam candlestik daily, (ii) trend.

kemudian .....masuk kursus KuasaForex. Orang kata dia scam jugak .... baca web dia terus mata naik berjuta-juta. Terkasima dengan iklan. Pi seminar .... dapat la note sikit dan aku tulis mana-mana "latahan" dia sebab kata cikgu aku kat sekolah ..... manusia kalau nak kenal yang tersirat ..... teliti pada latahan kata-katanya.

Ya .... banyak yang aku dapat dari latahan itu .... (iii) trendline, (iv) timeframe H1 dan H4 (v) market sideway, (vi) masa berforex hari Rabu dan Khamis saja (vii) mengadap komputer 7 pm - 11 pm je. Masa lain tok yah   .... dan beberapa lagi.

Trendline ..... Kuasaforex ajaq sikit-sikit pasai cara nak lukis garisan. Ia cuma latahan dia dalam nak ajaq kami. Manalah aku tau yang ilmu trendline adalah suatu ilmu yang amat berguna dalam berforex .... sehinggalah aku bertemu dengan Cikgu Idris di Forexexcel.com. Orang kata tak baik kalau buat iklan percuma .... tapi bagi aku .... semejak aku jumpa dan dapat seminar percuma di situlah ..... aku mulai pandai nak mencantumkan jizsaw-jigsaw puzzle aku.

Meh la aku cerita sikit ..... memula sebelum ilmu trendline dari Cikgu Idris, alhamdullah, terjumpa dangan satu forum yang ajaq forex free .... malah dia bagi sistem yang berguna lagi .... iaitu Merdekarama. Terima kasih Bro. WHA ...... dia adalah antara insan yang aku panggil "cikgu" sebab keikhlasannya macam ikhlas cikgu. Kalau orang berbudi .... kita perlulah berbahasa. Kalau kita tak balas dengan berbahasa, nanti orang tak akan berbudi kepada kita lagi .... suatu ungkapan Melayu yang amat dalam maknanya dan mantap hikmah disebaliknya ..... kalau kita renung-renungkan ....

Bro WHA amat titik beratkan agar aku kaji-dan mengkaji sistem yang dia beri .... macam dalam seminar Kuasaforex .... aku juga sering mencari "latahan-latahan" dalam mana-mana artikel yang dia tulis. Nanti akan tulis bab khusus menganainya, seperti mana aku tulis bab bagaimana aku memahami Sistem Kuasaforex @ Isakas melalui Sistem Merdekara MP2009.

 

No comments:

Post a Comment